| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Nicke Användare
Registreringsdatum: 31 maj 2009 Inlägg: 17 Ort: Sundbyberg
|
Postat: tor feb 04, 2010 9:10 pm Rubrik: Tvätta bilen under vintern. |
|
|
Tjena.
Tänkte bara höra hur ni bilvårdare sköter era bilar under vintern.
Jag har gått och funderat på om de sliter mer på lacken om man går och tvättar bilen varje vecka än om man skulle göra 1 kanske 2 tvättar under vintern.
Finns ju alltid lite smuts kvar även fast man kört avfettning noga, om du då tvättar varje vecka så finns de ju mer risk att sandkorn fastnar.
Så dela med er alla tips ni har för vintertvätt |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Daniel pettersson Forumräv
Registreringsdatum: 17 februari 2008 Inlägg: 162 Ort: Motala
|
Postat: fre feb 05, 2010 1:08 pm Rubrik: |
|
|
tror inte att vi "bilvårdare" tvättar bilen oftare,nu när det varit så jä..a kallt så känns det som om det kvittar.
Det är lite surt med en nytvättad och fin bil som du inte kan låsa upp.
städar hellre bilen 2ggr/mån och tvättar när det finns tillfälle. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
hebbe Användare
Registreringsdatum: 14 maj 2008 Inlägg: 35
|
Postat: fre feb 05, 2010 3:02 pm Rubrik: |
|
|
ja tvättar bilen cirka 3-4 gånger i månaden i gds hall på vintern, använder alltid kallavfettning, annars så sitter ju saltet kvar. tvättar bilen med antingen tvätthandske eller våfflad svamp och torkar med våffelduk. för det mesta så sprutar ja på snabbvax efter tvätt. brukar även bli en sväng med bananavax eller quickshine emellanåt. _________________ putstrasan e min bäste vän |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Christoffer Moderator
Registreringsdatum: 30 augusti 2006 Inlägg: 2215 Ort: Västkusten
|
Postat: fre feb 19, 2010 12:33 pm Rubrik: |
|
|
Jag brukar som regel säga till folk som frågar hur dem skall tvätta på vintern att om dem inte kan tvätta bilen riktigt dvs inne i en varm tvätthall(10+ för att kallavfettning mm skall verka bra) och få bilen ren så låt bli att gå på den med svamp. Då man lätt repar bilen mer än nödvändigt.
Bättre att bara spola av lös skit och salt.. För att när man sen kan tvätta den riktigt göra det mer grundligt...
Använder för övrigt inte kallavfettning varje gång jag tvättar den under vinter. Har hittils inte behövts om man tvättar regelbundet. _________________ "Försvinner inte lacken snart ,så ofta som du tvättar" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mortil Moderator

Registreringsdatum: 18 oktober 2006 Inlägg: 1193 Ort: Bankeryd
|
Postat: lör mar 06, 2010 3:10 pm Rubrik: |
|
|
idag blir det dock tvätt av bilen fint väder o allt . gottigott _________________ Poler och Foto tokig.
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|