Forumindex ProReconds Bilvårdsforum
Alla typer av bilvårdsdiskussioner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Polering's guide för oxiderade bilar modell "Light"
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Produktguider
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LiddeLidman
Stammis

Registreringsdatum: 04 maj 2007

InläggPostat: tor jul 30, 2009 8:19 am    Rubrik: Svara med citat

eric.u skrev:
- Vad är det för tidsåtgång på en sån här bil totalt sett som du har som exempel? från start till finish?

Jag gjorde ju nyligen, som många säkert har sett, en röd Toyota Carina E Touring Oxid de Lux. Den var hemsk och det tog mig 16 timmar av blod, svett och tårar att få den fin.

// Lidde
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bustorp
Gäst

InläggPostat: tor jul 30, 2009 8:41 am    Rubrik: Svara med citat

eric.u skrev:
Bra förklarat av vad som händer när man tar bort oxid, mycket som släpper och hamnar överallt, hela verkstan brukar se ut som ett slakthus Very Happy när det är en röd bil.

Något att komma ihåg är att aldrig använda förkortningar i guider. nu förstår jag att HT står för HögTryck men det kanske inte nästa person gör.

- Vad är det för tidsåtgång på en sån här bil totalt sett som du har som exempel? från start till finish?

- Hur beter sig oxiden i lacken på sikt? kommer den tillbaka? Hur förhindrar man att bilen återgår till sitt ursprungliga läge?

- En liten förklaring kring själva problemet i de här fallet, oxid hade varit nice för att få en djupare förståelse för vad som är problemet och hur man förhindrar det samt råder bot på det.

Bra jobbat Christofer..

Applåd eric.u.........

Vad det finns för alternativ till Buffer kan ju vara intressant att veta.......ooops, det skulle man inte fråga här såg jag.
Fråga hur du ser skillnad på en färdig yta o en yta där man polerat upp oxiden för att man använt "fel" medel........eller hur man ser att all oxid är borta.

Jag får nog inga svar om jag frågar Wink <----gubbe
Till överst på sidan
Christoffer
Moderator

Registreringsdatum: 30 augusti 2006

InläggPostat: tor jul 30, 2009 9:20 am    Rubrik: Svara med citat

eric.u skrev:
Bra förklarat av vad som händer när man tar bort oxid, mycket som släpper och hamnar överallt, hela verkstan brukar se ut som ett slakthus Very Happy när det är en röd bil.

Något att komma ihåg är att aldrig använda förkortningar i guider. nu förstår jag att HT står för HögTryck men det kanske inte nästa person gör.

- Hur beter sig oxiden i lacken på sikt? kommer den tillbaka? Hur förhindrar man att bilen återgår till sitt ursprungliga läge?

- En liten förklaring kring själva problemet i de här fallet, oxid hade varit nice för att få en djupare förståelse för vad som är problemet och hur man förhindrar det samt råder bot på det.

Bra jobbat Christofer..

Förkortningen åker bort har försökt tänka på att hålla borta dem så gott det går.. Wink

Försök håll er till ENBART synpunkter eller kritik angående upplägget i denna guide. Har ni övriga frågor så ställ dem gärna under respektive ämne. Jag skrev även detta i början på guiden vänligen respektera detta. Inlägg som inte har med sak att göra kommer tas bort eller flyttas.

Tidsåtgången tänker jag inte ens ge mig in på att gissa heller då den varierar så väldigliga beroendes på han som utför jobbet. Allt efter hur nogran personen är till skicket på bilen. Skriver man sedan ut tidsåtgången kanske det skapar stress eller nått liknande.

Kanske skall skriva att man nog bör avsätta minst en dag till ett sådant jobb för den ovane.

För min egena del så får det ta den tid det tar tills jag är nöjd. Denna inställning har gjort att jag hittils aldrig fått klagomål och ständigt ökande jobb förfrågningar.

Skall lägga in så gott det går mer info om oxiden..

Sitter någon på info som dem tycker borde vara med i guiden så PM'a mig eller skriv här så lägger jag in det. Vet ju att det finns folk som hållt på länge som har sådan kunskap som är aktiva här och som borde kunna ge denna förklaring relativt enkelt.

Naturligtvis med källförteckning om vederbörande vill ha med sitt namn. Tänker inte ta någon annans jobb.

Åter igen många tack Eric för dina synpunkter då dem har varit väldigt bra.. Tack till er andra som visat uppskattning med..

Mer synpunkter tages gärna imot. Very Happy
TommyJ
Forumräv

Registreringsdatum: 09 april 2008

InläggPostat: tor jul 30, 2009 6:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Suveränt Christoffer. Tack för att du tar dig tid.
Till överst på sidan
Highlander
Användare

Registreringsdatum: 23 juli 2009

InläggPostat: lör aug 01, 2009 6:09 am    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
bustorp
Gäst

InläggPostat: lör aug 01, 2009 10:31 am    Rubrik: Svara med citat

christoffer skrev:

Förkortningen åker bort har försökt tänka på att hålla borta dem så gott det går.. Wink

Äntligen, som Fylking sa. Wink <---

Skönt att se att man äntligen börjat tänka på att ta bort förkortningar o göra det förståeligt för alla.
Det har varit väldigt störande väldigt länge........o nu är det fler än jag som ser problemet dessutom. Lysande.....
Till överst på sidan
Jarre
Ägare

Registreringsdatum: 29 augusti 2006

InläggPostat: lör aug 01, 2009 3:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Okej!

Vi skippar förkortningarna. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Christoffer
Moderator

InläggPostat: lör aug 01, 2009 5:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Håller på med två guider till... Inga förkortningar där inte.... Cool <-------

I hope... Laughing
Rödtotten
Ny Användare

Registreringsdatum: 04 augusti 2009

InläggPostat: tis aug 04, 2009 2:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Riktigt bra guide! Det är kanon för oss som är nya med polering. En liten fråga. Du skriver att man måste ha en roterande maskin för att få bort oxiden...måste man verkligen det? Och vissa andra skriver att det är svårt att se skillnad på om man polerat oxiden blank eller om det är lacken som är blank.

Har precis polerat en röd oxiderad toyota med cyklokopia tillsammans med buffer. Tyckte det gick ganska lätt att få bort oxiden men frågan är om jag bara polerat upp glansen på den? Hur kan man avgöra det? Körde först med buffer och gick sedan över med PF för att ta de repor som kom fram.
Till överst på sidan
Extreme
Användare

Registreringsdatum: 01 september 2006

InläggPostat: tis aug 04, 2009 3:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Så här gör när jag polera bort Oxid på bilar,

Har rondeller av 150 X 50 vita tre st, kör med en oxidlösare av typ( IP) Intensiv - Polish eller något annat märke som nämns här på forumet man får testa sig fram.
Har en hink med vatten och med lite HD- grön i, kör en yta av ca 50x50 cm åt gången eftersom rondellerna är mjuka så suger den upp det mesta av oxiden, när rondellen är mättad från toppen till botten så byter jag mot en ny rondell, lägger den i spannet med HD-grön i så att det blöts och blir ren, kör av den i sämskinnstorken så man får bort det mesta av vätskan i rondellen, eller kan man spinna ut den i stort spann så att det inte skvätter ner hela lokalen.

Kör med roterande maskin av ett varv på ca 1500-1800 så att värme skapas, när jag har kört tillräckligt läge på en och samma yta och oxiden börjar avta sänker jag varvet på maskinen till ca 900varv och sveper över med lätt hand alltså minskar trycket för att slippa hologram,

Efter det kör jag över det med blå eller vita rondeller med Top Toolen och tar det sista av oxiden . (Finns väldiga repor så poleras naturligtvis dessa bort också då kanske med lite skarpare medel och hårdare rondeller)

Sista steget Mjuka rondeller och med top toolen eller Flexen3401 och Top Line Polish 150, tar bort allt hologram plus att ytan blir något fenomenalt fin o glansig , sista steget väljer jag en försegling.

MVH
Extreme
Till överst på sidan
eric.u
Användare

Registreringsdatum: 04 juni 2009

InläggPostat: tis sep 22, 2009 9:02 am    Rubrik: Vad händer med rondellerna? Svara med citat

När man då har gjort en hel bil som varit kraftigt oxiderad, säg röd färg.

Min nyinköpta högkvalitetsrondeller som ut som något man hänger i julgranen.

Är det bara att kasera dessa rondeller då? Eller kan man använda dom på andra bilar trots den röda färgen? För jag antar att den röda färgen inte släpper i första taget, trots gedigen rengöring.

Vad händer om jag rengör en röd solid bil från oxid, och nästa vecka en blå solid bil med samma rondeller?

Eller en solid gul bil och veckan efter en svart bil med klarlack.

Bör man ha separata rondeller för varje uppgift?

Jag tror ni hajjar vad jag är ute efter, har någon ett bra svar?

Min sits nu är följande, jag har precis fått hem mina fin fina meguiars foampads och lammullsrondeller. Om jag kör polarens solida röda bil, får jag därefter leva med att rondellerna kommer vara röda resten av livet MEN att jag kan använda dom som vanligt på alla andra bilar, ELLER är rondellerna förbrukade och för hädanefter endast användas på röda solida bilar ?

MVH Eric
Till överst på sidan
LiddeLidman
Stammis

Registreringsdatum: 04 maj 2007

InläggPostat: tis sep 22, 2009 9:30 am    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle inte använda dem på en vit bil iaf
Till överst på sidan
Christoffer
Moderator

InläggPostat: tis sep 22, 2009 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Det gör inget att dem är röda. Det kommer att minska efter hand. För rondellens funktion så spelar det ingen roll. Har inte heller kunnat se några som helst skador pga detta.

Så länge man rengör rondellen nogrant så har det ingen betydelse.
bustorp
Gäst

InläggPostat: tis sep 22, 2009 5:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Instämmer......det finns noll risk att det skulle färga av sig illa på nästa bil.
Skulle en vit bil bli "röd" så har man ett uselt polermedel........
Till överst på sidan
eric.u
Användare

Registreringsdatum: 04 juni 2009

InläggPostat: tis sep 22, 2009 6:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Alright. Nogrann genomsköljning med alkalisk lösning e alltså medecinen. Då ska de gå att använda rondellerna som vanligt, trots missfärgning..

Tackar Very Happy
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Produktguider Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet